Напоминание

Рабочая тетрадь по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык,специальность 34.02.01. Сестринское дело очно-заочная форма обучения по разделу "Инфекционные болезни".


Автор: Росницкая Марина Николаевна
Должность: преподаватель английского языка
Учебное заведение: ГБПОУ Сочинский медицинский колледж
Населённый пункт: г.Сочи
Наименование материала: методическая разработка
Тема: Рабочая тетрадь по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык,специальность 34.02.01. Сестринское дело очно-заочная форма обучения по разделу "Инфекционные болезни".
Раздел: среднее профессиональное





Назад





Государственное бюджетное профессиональное образовательное

учреждение «Сочинский медицинский колледж»

министерства здравоохранения Краснодарского края

Рабочая тетрадь

По дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык

Специальность 34.02.01. Сестринское дело

Очно-заочная форма обучения



Составитель: М.Н. Росницкая.



Сочи 2016.

Методическое пособие по дисциплине ОГСЭ.03. Иностранный язык (английский) по разделу «Инфекционные болезни» предназначено для студентов 2 курса (специальность 340201 Сестринское дело очно-заочная форма обучения) Составлено в соответствии с ФГОС СПО по дисциплине ОГСЭ 03. Иностранный язык (базовая подготовка) Рассмотрено на заседании ЦК социально-экономических и гуманитарных дисциплин протокол от № от 2016г. Разработчик: Росницкая М.Н., преподаватель английского языка Сочинского медицинского колледжа. Рецензент: Лаврова А.М., преподаватель английского языка высшей квалификационной категории Сочинского колледжа искусств. Данное методическое пособие рекомендовано для использования в учебном процессе в средних специальных учебных заведениях при изучении дисциплины ОГСЭ.03. Иностранный язык.



СОДЕРЖАНИЕ
1. Пояснительная записка 3 2. Грипп 4 4. Пневмония 11 5. Дифтерия 15 6. Корь. Скарлатина 21 7. Туберкулез 27 8. Коклюш 32






Пояснительная записка

Рабочая тетрадь составлена в соответствии с рабочей программой учебной дисциплины ОГСЭ. 03. Иностранный язык (английский) для студентов 2 курса специальности
34.02.01. Сестринское дело очно-заочная

форма обучения
для организации самостоятельной работы на практических занятиях английского языка по разделу «Инфекционные болезни». Содержание рабочей тетради базируется на тематическом принципе и содержит задания, подходящие к конкретному тексту. Задания представляют собой материал проверочного и обучающего характера. В результате освоения тем по разделу «Инфекционные болезни» студент должен уметь:  Общаться (устно и письменно) на английском языке на данную профессиональную тему;  Переводить (со словарем) с английского языка тексты по пройденным темам раздела «Инфекционные болезни»;  Самостоятельно пополнять словарный запас и совершенствовать устную и письменную речь, овладев лексико-грамматическим минимумом по темам раздела «Инфекционные болезни». В рабочую тетрадь включены задания по следующим темам: Грипп, Пневмония, Коклюш, Корь, Скарлатина, Дифтерия, Гепатит. Все задания по данным темам разнообразны по форме и степени сложности, что способствует глубокому и вдумчивому изучению дисциплины, а также позволяет сформировать у студентов практические навыки, необходимые для успешного общения в профессиональной среде.
Занятие 1. Тема: «Грипп»


Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить знания лексических единиц и правил фонетики. Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать свои мысли. Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру, морально-этические качества личности будущих средних медицинских работников
Задачи:
1. Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых знаний и умений. 2. Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых ситуациях профессионального общения 3. Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать: - лексику по теме « Инфекционные болезни. Грипп». Уметь: - общаться на английском языке по изученной теме, - переводить со словарем, - самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом, -техники чтения, -перевода текста со словарем, -ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.
INFLUENZA.

Задание 1.

Прочитайте и переведите текст:
Influenza is a very infectious disease. The disease can be mild or severe. The symptoms of influenza are: high temperature, headache, general pains.
In most cases the patient must stay in bed, be warm, and drink much water. The patient must stay in bed until the temperature is normal and for the next two or three days he may be up for only short periods. After influenza patients feel weak and often depressed. As influenza is very infectious you must remember. Never shake hands when you have a cold. Colds pass through the hands.
Упражнения:

1
.
Переведите следующее словосочетание:
Тяжелое заболевание; высокая температура; боли во всем теле; легкий случай; оставаться в постели; чувствовать себя слабым __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
2. Ответьте на вопросы:

1.
Do you know the symptoms of influenza? _____________________________________________________________ _________________________________________________________ 2. How long must the patient stay in bed? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________
2.
How does the patient feel after influenza? _____________________________________________________________ _________________________________________________________
3. Поставьте вопросы к следующим вопросам:
1. Influenza is a very infectious disease.
_____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 2. The symptoms of influenza are: high temperature, headache, general pains.______________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ ___________________________________________________________ 3. The patient must stay in bed. _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 4. After influenza the patients feel weak. _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________
4. Выпишите из текста и перескажите по-английски рекомендации

больному гриппом.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Задание 2. Прочитайте и перескажите текст:

A 40-year old man came home from his work. In the evening he felt a bad headache and cold. Next morning his wife called a doctor.The doctor examined the man and found all the symptoms of influenza. The man complained of pains in the head, back, eyes, limbs and joints. His temperature was 38, 5. He was hoarse and a bad cough. He often sneezed. The doctor prescribed some medicine to the man and told him to keep in bed for some days. The man took the medicine regularly and stayed in bed. In a few days the temperature became normal, there was no pain in the limbs and joints but he remained hoarse for several days. In two weeks he was well again and went to work.


Задание 3. Прочитайте и переведите текст:

Flu
1. a mild upper respiratory infection-инфекция верхних и нижних дыхательных путей 2. to have chills, fever, and marked prostration-знобить, лихорадить и сильно ослабнуть 3. a sputum-мокрота 4. a density-уплотнение, затемнение 5. crepitating and moist rales in the chest- сухие и влажные хрипы в груди A man, aged 52, developed a mild upper respiratory infection one week previous to admission. Two days before he had chills, fever, and marked prostration. He coughed a little but did not complain of chest pain. The man’s temperature was 39,3  C, pulse 126 and respiratory rate 36 per minute; B.P.(blood pressure) 140/90 mm Hg. There was bronchial breathing over the right lateral chest. The urine was normal. Hemoglobin content was 85% and leukocyte count 20,000. Laboratory analysis revealed type I pneumococci in the sputum. An X-ray film of the chest showed a large area of density in the right upper field of the lung.
The patient received an initial oral dose of 2 g of sulfadiazine, and then 1 gr every four hours. The treatment lasted 11 days. On the seventh day of the therapy the patient felt and looked much better. The bronchial breathing disappeared, but there appeared crepitating and moist rales. In twelve days the temperature fell to normal; leukocyte count lowered to 7,200. The moist rales nearly disappeared; pulse was 80 and respiratory rate 20 per minute. Soon the patient made a complete recovery without any complications.




Упражнения:

1. Найдите в тексте следующие словосочетания:
инфекция верхних и нижних дыхательных путей; за неделю до…; у него озноб; заметная слабость; немного кашлять; частота дыхания; состав гемоглобина; рентгеновский снимок; лечение длилось… _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________
2. Если предложение верно, поставьте «+»:
1. A man developed flu one week previous to admission._______ 2. He coughed a little.________ 3. The urine was abnormal.______ 4. Laboratory analysis revealed type I pneumococci in the urine._____ 5. The treatment lasted 11 days. ______
3. Ответьте на вопросы:

1. What has happened with a man? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 2. What did he have two days before? _____________________________________________________________ ______________________________________________________________ ____________________________________________________________
3.
What was his temperature, pulse, blood pressure? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________
4.
Has he bronchial breathing over the right lateral chest? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________
5.
Was the urine normal? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 6. How long did the treatment last? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _______________________________________________________ 7. When and after what treatment did the patient feel and look much better? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________



Задание 4. Прочитайте и воспроизведите диалог по ролям.

At the Doctor’s

Patient:
I haven’t been feeling well, doctor.
Doctor:
What’s wrong with you?
Patient:
I have a bad headache, always sneezing and coughing. And I think I have a temperature.
Doctor:
Show me your tongue and I must take your temperature. So, you have a sore throat. And your temperature is very high. I see, you have influenza. You must stay in bed for some days. I’ll prescribe you some medicine. Take it regularly. You must avoid using alcohol and tobacco, drink much water. Come to me in 3 days if you feel better. Goodbye.
Patient:
Thank you, doctor
Занятие 2. Тема: «Пневмония».

Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить знания лексических единиц и правил фонетики. Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать свои мысли. Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру, морально-этические качества личности будущих средних медицинских работников

Задачи:
1. Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых знаний и умений. 2. Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых ситуациях профессионального общения 3. Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать: - лексику по теме «Пневмония». Уметь: - общаться на английском языке по изученной теме, - переводить со словарем, - самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом, -технику чтения, -перевода текста со словарем, -ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:

PNEUMONIA
Pneumonia begins suddenly. In most cases the temperature rises quickly. The pulse and breathing are fast. Cough begins early and at first is dry and painful. The patient feels ill, has a flushed face and dry tongue. In severe cases there may be delirium .A patient in delirium is very restless and the nurse must pay special attention to such patients. Patients with pneumonia need rest and sleep. The best position for a patient is half – sitting. Fresh air is very important. Give such patients much drink. The diet must be light. __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________


Упражнения:

1. Вставьте вместо точек слова или словосочетания из текста:
1. The patient… ……….with pneumonia. 2. The patient has a … ……..face and a dry … …….. 3. The pulse and breathing are ………………. 4. The best position is ……………….. . 5. The diet must be ……………………
2. Перескажите текст по следующим ключевым словам:
Rises; fast ; dry ; painful ; feels ill ; flushed face ; delirium ; needs rest ; fresh air ; much drink ; light.
Задание 2. Прочитайте текст и расскажите, что вы узнали о лечении

пневмонии.

The Treatment of Lobular Pneumonia
On the first day of the disease the patient was administered a 2 gr dose of norsulphazol which was followed by a 1 gr dose every four hours during that day.
The patient had been receiving 1 gr of this drug every six hours for the following 10 days when he began to feel better. In addition to norsulphazol the patient had been receiving streptomycin in doses of 500,000 units twice daily during a period of 8 days. To improve the patient is sleep and the condition of his nervous system he had been taking bromide and luminal during the whole course of the disease until his discharge from the hospital. Cough and chest pain were relieved by the administration of codeine, cough mixture, cups and other necessary procedures. On the third day after the return of body temperature to normal the patient was allowed to walk a little. The doctor prescribed the patient the necessary physical exercises. The patient had not any possible complications such as lung abscess or pulmonary gangrene. As the findings of all the analyses and the temperature were normal the patient was discharged from the hospital in a week.
Задание 4. Какой диагноз вы поставили бы этому больному – бронхит

или пневмония?
The patient’s temperature had been changing but persisting for two weeks. His breathing was rapid and he complained of breathlessness. There was cyanosis of the face. The chest pain was particularly sharp on deep breathing in. he had couch with purulent sputum. His erythrocyte sedimentation rate was accelerated. Dry rales were heard all over the right lung. ________________________________________________

Занятие 3. Тема: «Дифтерия».

Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить знания лексических единиц и правил фонетики. Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать свои мысли. Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру, морально-этические качества личности будущих средних медицинских работников
Задачи:
1. Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых знаний и умений. 2. Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых ситуациях профессионального общения. 3. Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен

Знать: - лексику по теме «Дифтерия». Уметь: - общаться на английском языке по изученной теме, - переводить со словарем, - самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом, -техники чтения, -перевода текста со словарем, -ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.


DIPHTHERIA.

Задание 1
.
Прочитайте и переведите текст о дифтерии; составьте

вопросы по тексту и подготовьте сообщение об этом заболевании.



Diphtheria
is an acute infection caused by the bacteria Corynebacterium diphtheria. Diphtheria spreads through respiratory droplets (such as from a cough or sneeze) of an infected person or someone who carries the bacteria but has no symptoms. The bacteria most commonly infect your nose and throat. Once you are infected, the bacteria make dangerous substances called toxins. The toxins spread through your bloodstream to other organs, such as the heart and brain, and cause damage. Risk factors for diphtheria include crowded environments, poor hygiene, and lack of immunization. Symptoms usually occur 1 - 7 days after the bacteria enter your body and they are: • Bluish coloration of the skin; • Bloody, watery drainage from nose; • Breathing problems, including difficulty breathing, fast breathing, high- pitched breathing sound; • Chills;
• Fever; • Croup-like (barking) cough; • Drooling (suggests airway blockage is about to occur); • Hoarseness; Diphtheria may be mild or severe. Some people may not have symptoms. In others, the disease can slowly get worse. Recovery from the illness is slow. People may die, especially when the disease affects the heart. Because of widespread vaccination (immunization) of children, diphtheria is now rare in many parts of the world. __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ _________________________________________________________________
Задание 2. Переведите отрывок рассказа, используя словарь. Озаглавьте

его. Скажите, что доктор Мартин предпринял, чтобы спасти жизнь

девочки.
Mary was a child of seven or eight. Doctor Martin found her lips and fingers blue, and her face pale. From time to time she made an effort to breathe deeply and coughed up much saliva with grayish specks.
It was, he considered, quinsy or diphtheria. Probably diphtheria. No time now for bacteriological examination and many other clinical tests. The doctor was watching the girl nervously trying her pulse again and again. Doctor Martin decided to get diphtheria antitoxin from the nearby town and asked the child’s father to ring up the chemist’s there. Martin was waiting nervously looking at the child. Her hoarse breathing became terrible. Should he operate: cut unto the larynx so that she might breathe? He had to do something, “Get a few towels and keep them around her neck,” Martin said to the child’s mother. At that moment the child’s father appeared telling him that there was nobody at the chemist’s. “Then listen. I am afraid this may be serious. I must get some antitoxin. I am to drive to town myself. You continue these hot applications. And the room must be moister. So keep a little boiling water here. No use of medicine now. I’ll be back soon ______________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
Задание 3. Прочитайте, переведите текст и расскажите его от лица врача.

Diphtheria
The patient was a seven-year-old girl. Her fever was irregular and considerably elevated. The general symptoms, such as headache and backache were not severe, but her pulse was weak and irregular. The urinalysis revealed protein to be present in a slightly increased amount. The patient’s throat being examined, the physician noticed it be coated with a membrane. To make an adequate diagnosis the smear was taken for culture which revealed diphtheria bacilli. If diphtheria bacilli had not been revealed in the smear the doctor might have doubted the diagnosis. The disease having progressed, prostration became marked. The membranes which had been seen at first on the tonsils were spreading to the pharynx and larynx. The patient received an adequate treatment with diphtheria antitoxin which contributed to the clearing up of the throat. Had the antitoxin treatment not been employed so soon toxemia would have been intense and delirium and prostration extreme or heart failure, respiratory paralysis or bronco-pneumonia might have developed?
After four or five days the membrane which had been extending over the tonsils, pharynx, and larynx began to loosen (зд. разрыхляться) and disintegrate. In 10 days convalescence was noted to have advanced favorably and the danger of a fatal outcome was considered to have been completely eliminated.
Упражнения:

1. Выпишите английские эквиваленты следующих словосочетаний:
температура была непостоянной, пульс был неправильный, незначительно увеличенное количество, мазок был взят на посев, налеты на миндалинах, очищение горла. __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
2. Напишите историю болезни, используя ключевые слова:
To be admitted to the hospital, to complain of, on physical examination, symptoms, to reveal, laboratory findings, antitoxin treatment, the course of the disease, convalescence __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________
3. Переведите следующие словосочетания:
1. летальный исход; 2. Мазок крови; 3. Обложенный язык; 4. Тяжелое отравление крови; 5. Бредовое состояние; 6. Чрезвычайное утомление; 7. Выздоровление было гладким.
Занятие 4. Тема: «Корь. Скарлатина».

Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить знания лексических единиц и правил фонетики. Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать свои мысли. Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру, морально-этические качества личности будущих средних медицинских работников
Задачи:
1. Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых знаний и умений. 2. Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых ситуациях профессионального общения 3. Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать: - лексику по теме «Корь. Скарлатина». Уметь: - общаться на английском языке по изученной теме, - переводить со словарем,
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом, -техники чтения, -перевода текста со словарем, -ответа на вопросы на иностранном языке по прочитанному тексту.
MEASLES



Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
Measles is a very infectious disease. The disease passes from one child to another. The first symptoms are: sneezing and coughing. The disease begins with sings of a heavy cold, a running nose and a dry cough. The temperature is high and the child has a dislike of the light. The rash appears on the third or fourth day behind the ears and around the mouth and then covers the body. The nurse must be very careful to prevent the spread of infection. The nurse must take care of the hygiene of the mouth. The patient's mouth and lips must be clean and moist. _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________
Упражнения:

1. Напишите по-английски:
Признак сильной простуды, чистый и влажный, за ушами , инфекционное заболевание, первые симптомы, быть внимательным ,гигиена рта, предотвратить распространение инфекции _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ _________________________________________________________________
2. Ответьте на вопросы:
1. Is measles an infectious disease? _________________________________________________________________ _________________________________________________________________ 2. How does the disease pass?
_________________________________________________________________ _________________________________________________________________ 3. What are the symptoms of measles? _________________________________________________________________ ___________________________________________________________ 4. How must the look after a patient with measles? _________________________________________________________________ ___________________________________________________________
Задание 2. Прочитайте ответ матери, у которой заболел ребенок, и

продумайте вопрос, который медсестра задала ей:
Nurse:___________________________________________________________ ________________________________________________________________? Mother: My son has a very high temperature. N. _____________________________________________________________? M: Yes, he has a running nose and a dry cough too. N:_______________________________________________________________ ________________________________________________________________? M.: Yes, the light bothers him very much. N.:______________________________________________________________ ____________________________________________________________? M.: The rash appeared yesterday.
Задание 3. Прочитайте текст. Назовите по-английски все симптомы при

заболевании корью.


The incubation period is 10-11 days. The first symptoms are rather like those of a severe cold. The eyes become red and exposure to light is unpleasant, the nose runs, the throat becomes inflamed and a dry cough develops. There may be a headache and the temperature rises to 102 or more. A rash begins 14 days after the
initial infection. It shows on the forehead and behind the ears, spreading downwards over the whole body; in another two days it starts to disappear but often leaves behind a brownish stain which may last for one or two weeks. Measles can be serious, especially in very young children because of its complications, such as bronchopneumonia and infection of the ear. These complications can be treated with antibiotics. The illness itself can be lessened by injection of anti-bodies from an immune adult.
SCARLET FEVER

Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
Scarlet fever is an infectious disease. We can often meet this disease in children and only sometimes in grown-ups. The disease passes from one person to another trough the nose and mouth. The beginning of the disease is quick. The patient has a sore throat, fever, headache and he often vomits. The face is flushed and the skin feels hot and dry. The temperature rises quickly on the first day and remains high for a few days. The rash appears on the second day. After the temperature falls the skin begins to peel. We must isolate the child and put him in bed. When the temperature is high the nurse gives him fluid diet and when the temperature falls she gives him nourishing food.


Упражнения:

1. Вставьте вместо точек следующие слова и словосочетания из текста:
a skin rash; mouth; nose; infectious diseases; be isolated; flushed 1. The disease passes through the … and …. 2. The face is …. 3. The child with scarlet fever must … …. 4. The first symptom in many … is … …

2. Ответьте на вопросы
: 1. What must we do to prevent the spread of infection? ________________________________________________________________ __________________________________________________________ 2. What is the first symptom of many infectious diseases? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 3. What are the first symptoms of scarlet fever? _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ 4. How can the disease pass from one person to another? _____________________________________________________________ ___________________________________________________________ 5. What diet must a child with scarlet fever have? _____________________________________________________________ ___________________________________________________________
3. Напишите по-английски все симптомы при заболевании скарлатиной.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________


Занятие 5. Тема: «Туберкулез».

Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить знания лексических единиц и правил фонетики. Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать свои мысли. Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру, морально-этические качества личности будущих средних медицинских работников
Задачи:
1. Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых знаний и умений. 2. Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых ситуациях профессионального общения. 3. Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать: - лексику по теме «Туберкулез». Уметь: - общаться на английском языке по изученной теме, - переводить со словарем, - самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом, -техники чтения, -перевода текста со словарем, -ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.

TUBERCULOSIS

Задание 1. Прочитайте и переведите текст:

Tuberculosis
Tuberculosis is a specific communicable disease, usually chronic but occasionally acute, caused by the bacillus tuberculosis. It is generally believed that the pathogenesis of the disease is as follows: first contact with the disease results in a lesion of the lung which is microscopic in size and usually produces no signs or symptoms by which it may be diagnosed clinically. Tuberculosis can be observed on the chest X-rays. The disease is widespread. The disease may result from the inhaling of dust containing bacillus tuberculosis, from droplet infection or from the contact with contaminated objects. The early symptoms (of the adult type) are usually very insidious. Loss of weight, appetite, and strength, a chronic cough, and a low grade temperature, are common complaints. It can be treating by antibiotics. For latent tuberculosis, the standard treatment is 6 to 9 months of isoniazid alone.
Vocabulary:
1. Tuberculosis – туберкулез 2. lesion - повреждение 3. widespread – широко распространенный 4. droplet – капелька 5. insidious – скрытое, постепенное 6. inhale – вдыхать, дышать 7. latent – скрытый


Упражнения:

1. Напишите по-английски:
Туберкулез, повреждение легких, может быть диагностировано, вдыхание, ранние симптомы, потеря веса, потеря аппетита, хронический кашель, общие жалобы, скрытый туберкулез.
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
2. Назовите по-английски все симптомы при заболевании туберкулезом.

3. Составьте 4-6 вопросов к тексту, и будьте готовы ответить на них.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Задание 2. Составьте и разыграйте по ролям диалог между врачом и

пациентом, у которого есть подозрение на туберкулез, используя

следующие слова и словосочетания:
What’s wrong …?; to have a contact with, loss of weight, cough, a low grade temperature, X-rays of the chest, to make some test. __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
Задание 3
.
Найдите эквивалент к следующим словам
: 1. appetite содержать 2. droplet заболевание 3. lesion аппетит 4. disease капелька 5. contain повреждение __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________
__________________________________________________________________

__________________________________________________________________


Задание 4. Посмотрите на картинку и укажите, какое утверждение

правильное.
1. Tuberculosis is spread through: 2. Tuberculosis is not spread through
:
__________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________ __________________________________________________________________

Занятие 6. Тема: «Коклюш».

Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить знания лексических единиц и правил фонетики. Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать свои мысли. Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру, морально-этические качества личности будущих средних медицинских работников
Задачи:
1. Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых знаний и умений. 2. Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых ситуациях профессионального общения 3. Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать: - лексику по теме «Коклюш». Уметь: - общаться на английском языке по изученной теме, - переводить со словарем, - самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
Иметь практический опыт
: - самостоятельной работы с аутентичным текстом,
-техники чтения, -перевода текста со словарем, -ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.


WHOOPING COUGH

Задание 1. Прочитайте и переведите текст.
A newborn baby has no immunity to this disease at all, and so he must be kept protected from children who have any kind of cough. Whooping cough seems like an ordinary cough for the first few days, but gradually the bouts become more and more prolonged and the child coughs continuously. His face becomes red and he very often vomits. At the end of the bout of cough, when he takes a deep breath, a croaky sound is heard which is called the whoop and which gives the disease its name. The disease is a prolonged one and the cough may last 2-3 months. It can lead to lung complications also. The child loses weight because of repeated vomiting. Fortunately, it can be prevented by immunizing the child with triple antigen (DPT) injections. A child with whooping cough should be kept separate from other children for the first 3-4 weeks. The disease is more severe in babies under 1 year of age, and every effort must be made to isolate them, at least.
Упражнения:

1. Скажите по-английски:
Новорожденный ребенок; обычный кашель; более продолжительный кашель; ребенок теряет вес; глубокий вдох; повторяющаяся рвота; осложнения на легкие.
2. Назовите симптомы коклюша по-английски.


3. Напишите 5 вопросов к тексту.

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

4. Поставьте “+”, если предложение верно:
1. A newborn baby has immunity to whooping cough. 2. The child loses weight because of repeated vomiting 3. The disease is a prolonged one and the cough may last 1 month. 4. It can lead to lung complications also.




В раздел образования