Рабочая тетрадь по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык,специальность 34.02.01. Сестринское дело очно-заочная форма обучения по разделу "Инфекционные болезни".
Автор: Росницкая Марина Николаевна Должность: преподаватель английского языка Учебное заведение: ГБПОУ Сочинский медицинский колледж Населённый пункт: г.Сочи Наименование материала: методическая разработка Тема: Рабочая тетрадь по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык,специальность 34.02.01. Сестринское дело очно-заочная форма обучения по разделу "Инфекционные болезни". Раздел: среднее профессиональное
Методическое пособие по дисциплине ОГСЭ.03. Иностранный язык
(английский) по разделу «Инфекционные болезни» предназначено для
студентов 2 курса (специальность 340201 Сестринское дело очно-заочная
форма обучения)
Составлено в соответствии с ФГОС СПО по дисциплине
ОГСЭ 03. Иностранный язык (базовая подготовка)
Рассмотрено на заседании ЦК социально-экономических и гуманитарных
дисциплин протокол от № от 2016г.
Разработчик: Росницкая М.Н., преподаватель английского языка Сочинского
медицинского колледжа.
Рецензент: Лаврова А.М., преподаватель английского языка высшей
квалификационной категории Сочинского колледжа искусств.
Данное методическое пособие рекомендовано для использования в учебном
процессе в средних специальных учебных заведениях при изучении
дисциплины ОГСЭ.03. Иностранный язык.
Рабочая тетрадь составлена в соответствии с рабочей программой
учебной дисциплины ОГСЭ. 03. Иностранный язык (английский) для
студентов 2 курса специальности 34.02.01. Сестринское дело очно-заочная
форма обучения для организации самостоятельной работы на практических
занятиях английского языка по разделу «Инфекционные болезни».
Содержание рабочей тетради базируется на тематическом принципе и
содержит задания, подходящие к конкретному тексту. Задания представляют
собой материал проверочного и обучающего характера.
В результате освоения тем по разделу «Инфекционные болезни» студент
должен уметь:
Общаться (устно и письменно) на английском языке на данную
профессиональную тему;
Переводить (со словарем) с английского языка тексты по пройденным
темам раздела «Инфекционные болезни»;
Самостоятельно пополнять словарный запас и совершенствовать
устную и письменную речь, овладев лексико-грамматическим
минимумом по темам раздела «Инфекционные болезни».
В рабочую тетрадь включены задания по следующим темам:
Грипп, Пневмония, Коклюш, Корь, Скарлатина, Дифтерия, Гепатит.
Все задания по данным темам разнообразны по форме и степени
сложности, что способствует глубокому и вдумчивому изучению
дисциплины, а также позволяет сформировать у студентов практические
навыки, необходимые для успешного общения в профессиональной среде.
Занятие 1. Тема: «Грипп»
Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить
знания
лексических единиц и правил фонетики.
Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично выражать
свои мысли.
Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру,
морально-этические качества личности будущих средних медицинских
работников
Задачи:
1.
Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых знаний
и умений.
2.
Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых
ситуациях профессионального общения
3.
Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать:
- лексику по теме « Инфекционные болезни. Грипп».
Уметь:
- общаться на английском языке по изученной теме,
- переводить со словарем,
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять
словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом,
-техники чтения,
-перевода текста со словарем,
-ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.
INFLUENZA.
Задание 1.
Прочитайте и переведите текст:
Influenza is a very infectious disease. The disease can be mild or severe. The
symptoms of influenza are: high temperature, headache, general pains.
In most cases the patient must stay in bed, be warm, and drink much water. The
patient must stay in bed until the temperature is normal and for the next two or
three days he may be up for only short periods. After influenza patients feel weak
and often depressed.
As influenza is very infectious you must remember. Never shake hands when you
have a cold. Colds pass through the hands.
Упражнения:
1 . Переведите следующее словосочетание:
Тяжелое заболевание; высокая температура; боли во всем теле; легкий
случай; оставаться в постели; чувствовать себя слабым
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2. Ответьте на вопросы:
1.
Do you know the symptoms of influenza?
_____________________________________________________________
_________________________________________________________
2. How long must the patient stay in bed?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2.
How does the patient feel after influenza?
_____________________________________________________________
_________________________________________________________
3. Поставьте вопросы к следующим вопросам:
1.
Influenza is a very infectious disease.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2.
The symptoms of influenza are: high temperature, headache, general
pains.______________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
___________________________________________________________
3.
The patient must stay in bed.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
4.
After influenza the patients feel weak.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
4. Выпишите из текста и перескажите по-английски рекомендации
A 40-year old man came home from his work. In the evening he felt a bad
headache and cold. Next morning his wife called a doctor.The doctor examined the
man and found all the symptoms of influenza. The man complained of pains in the
head, back, eyes, limbs and joints. His temperature was 38, 5. He was hoarse and a
bad cough. He often sneezed. The doctor prescribed some medicine to the man and
told him to keep in bed for some days. The man took the medicine regularly and
stayed in bed. In a few days the temperature became normal, there was no pain in
the limbs and joints but he remained hoarse for several days. In two weeks he was
well again and went to work.
Задание 3. Прочитайте и переведите текст:
Flu
1.
a mild upper respiratory infection-инфекция верхних и нижних
дыхательных путей
2.
to have chills, fever, and marked prostration-знобить, лихорадить и
сильно ослабнуть
3.
a sputum-мокрота
4.
a density-уплотнение, затемнение
5.
crepitating and moist rales in the chest-
сухие и влажные хрипы в груди
A man, aged 52, developed a mild upper respiratory infection one week
previous to admission. Two days before he had chills, fever, and marked
prostration. He coughed a little but did not complain of chest pain.
The man’s temperature was 39,3
C, pulse 126 and respiratory rate 36 per
minute; B.P.(blood pressure) 140/90 mm Hg. There was bronchial breathing over
the right lateral chest. The urine was normal. Hemoglobin content was 85% and
leukocyte count 20,000. Laboratory analysis revealed type I pneumococci in the
sputum. An X-ray film of the chest showed a large area of density in the right
upper field of the lung.
The patient received an initial oral dose of 2 g of sulfadiazine, and then 1 gr
every four hours. The treatment lasted 11 days. On the seventh day of the therapy
the patient felt and looked much better. The bronchial breathing disappeared, but
there appeared crepitating and moist rales. In twelve days the temperature fell to
normal; leukocyte count lowered to 7,200. The moist rales nearly disappeared;
pulse was 80 and respiratory rate 20 per minute. Soon the patient made a complete
recovery without any complications.
Упражнения:
1. Найдите в тексте следующие словосочетания:
инфекция верхних и нижних дыхательных путей; за неделю до…; у
него озноб; заметная слабость; немного кашлять; частота дыхания;
состав гемоглобина; рентгеновский снимок; лечение длилось…
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2. Если предложение верно, поставьте «+»:
1.
A man developed flu one week previous to admission._______
2.
He coughed a little.________
3.
The urine was abnormal.______
4.
Laboratory analysis revealed type I pneumococci in the
urine._____
5.
The treatment lasted 11 days. ______
3. Ответьте на вопросы:
1. What has happened with a man?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2. What did he have two days before?
_____________________________________________________________
______________________________________________________________
____________________________________________________________
3.
What was his temperature, pulse, blood pressure?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
4.
Has he bronchial breathing over the right lateral chest?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
5.
Was the urine normal?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
6. How long did the treatment last?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_______________________________________________________
7. When and after what treatment did the patient feel and look much better?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Задание 4. Прочитайте и воспроизведите диалог по ролям.
At the Doctor’s
Patient: I haven’t been feeling well, doctor.
Doctor: What’s wrong with you?
Patient: I have a bad headache, always sneezing and coughing. And I
think I have a temperature.
Doctor: Show me your tongue and I must take your temperature. So, you
have a sore throat. And your temperature is very high. I see, you have
influenza. You must stay in bed for some days. I’ll prescribe you some
medicine. Take it regularly. You must avoid using alcohol and tobacco,
drink much water. Come to me in 3 days if you feel better. Goodbye.
Patient: Thank you, doctor
Занятие 2. Тема: «Пневмония».
Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить
знания
лексических единиц и правил фонетики.
Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично
выражать свои мысли.
Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру,
морально-этические качества личности будущих средних медицинских
работников
Задачи:
1.
Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых
знаний и умений.
2.
Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых
ситуациях профессионального общения
3.
Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать:
- лексику по теме «Пневмония».
Уметь:
- общаться на английском языке по изученной теме,
- переводить со словарем,
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять
словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом,
-технику чтения,
-перевода текста со словарем,
-ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
PNEUMONIA
Pneumonia begins suddenly. In most cases the temperature rises quickly. The pulse
and breathing are fast. Cough begins early and at first is dry and painful. The
patient feels ill, has a flushed face and dry tongue.
In severe cases there may be delirium .A patient in delirium is very restless and the
nurse must pay special attention to such patients.
Patients with pneumonia need rest and sleep. The best position for a patient is half
– sitting. Fresh air is very important. Give such patients much drink. The diet must
be light.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Упражнения:
1. Вставьте вместо точек слова или словосочетания из текста:
1. The patient… ……….with pneumonia.
2. The patient has a … ……..face and a dry … ……..
3. The pulse and breathing are ……………….
4. The best position is ……………….. .
5. The diet must be ……………………
2. Перескажите текст по следующим ключевым словам:
Rises; fast ; dry ; painful ; feels ill ; flushed face ; delirium ; needs rest ; fresh air ;
much drink ; light.
Задание 2. Прочитайте текст и расскажите, что вы узнали о лечении
пневмонии.
The Treatment of Lobular Pneumonia
On the first day of the disease the patient was administered a 2 gr dose of
norsulphazol which was followed by a 1 gr dose every four hours during that day.
The patient had been receiving 1 gr of this drug every six hours for the following
10 days when he began to feel better. In addition to norsulphazol the patient had
been receiving streptomycin in doses of 500,000 units twice daily during a period
of 8 days. To improve the patient is sleep and the condition of his nervous system
he had been taking bromide and luminal during the whole course of the disease
until his discharge from the hospital. Cough and chest pain were relieved by the
administration of codeine, cough mixture, cups and other necessary procedures.
On the third day after the return of body temperature to normal the patient
was allowed to walk a little. The doctor prescribed the patient the necessary
physical exercises.
The patient had not any possible complications such as lung abscess or
pulmonary gangrene.
As the findings of all the analyses and the temperature were normal the
patient was discharged from the hospital in a week.
Задание 4. Какой диагноз вы поставили бы этому больному – бронхит
или пневмония?
The patient’s temperature had been changing but persisting for two
weeks. His breathing was rapid and he complained of breathlessness.
There was cyanosis of the face. The chest pain was particularly sharp on
deep breathing in. he had couch with purulent sputum. His erythrocyte
sedimentation rate was accelerated. Dry rales were heard all over the
right lung. ________________________________________________
Занятие 3. Тема: «Дифтерия».
Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить
знания
лексических единиц и правил фонетики.
Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично
выражать свои мысли.
Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру,
морально-этические качества личности будущих средних медицинских
работников
Задачи:
1.
Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых
знаний и умений.
2.
Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых
ситуациях профессионального общения.
3.
Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать:
- лексику по теме «Дифтерия».
Уметь:
- общаться на английском языке по изученной теме,
- переводить со словарем,
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять
словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом,
-техники чтения,
-перевода текста со словарем,
-ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.
DIPHTHERIA.
Задание 1 . Прочитайте и переведите текст о дифтерии; составьте
вопросы по тексту и подготовьте сообщение об этом заболевании.
Diphtheria is an acute infection caused by the bacteria Corynebacterium
diphtheria. Diphtheria spreads through respiratory droplets (such as from a cough
or sneeze) of an infected person or someone who carries the bacteria but has no
symptoms. The bacteria most commonly infect your nose and throat.
Once you are infected, the bacteria make dangerous substances called toxins. The
toxins spread through your bloodstream to other organs, such as the heart and
brain, and cause damage.
Risk factors for diphtheria include crowded environments, poor hygiene, and lack
of immunization.
Symptoms usually occur 1 - 7 days after the bacteria enter your body and they are:
•
Bluish coloration of the skin;
•
Bloody, watery drainage from nose;
•
Breathing problems, including difficulty breathing, fast breathing, high-
pitched breathing sound;
•
Chills;
•
Fever;
•
Croup-like (barking) cough;
•
Drooling (suggests airway blockage is about to occur);
•
Hoarseness;
Diphtheria may be mild or severe. Some people may not have symptoms. In others,
the disease can slowly get worse. Recovery from the illness is slow.
People may die, especially when the disease affects the heart.
Because of widespread vaccination (immunization) of children, diphtheria is now
rare in many parts of the world.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Задание 2. Переведите отрывок рассказа, используя словарь. Озаглавьте
его. Скажите, что доктор Мартин предпринял, чтобы спасти жизнь
девочки.
Mary was a child of seven or eight. Doctor Martin found her lips and fingers blue,
and her face pale. From time to time she made an effort to breathe deeply and
coughed up much saliva with grayish specks.
It was, he considered, quinsy or diphtheria. Probably diphtheria. No time now for
bacteriological examination and many other clinical tests. The doctor was watching
the girl nervously trying her pulse again and again.
Doctor Martin decided to get diphtheria antitoxin from the nearby town and asked
the child’s father to ring up the chemist’s there.
Martin was waiting nervously looking at the child. Her hoarse breathing became
terrible. Should he operate: cut unto the larynx so that she might breathe?
He had to do something, “Get a few towels and keep them around her neck,”
Martin said to the child’s mother. At that moment the child’s father appeared telling
him that there was nobody at the chemist’s. “Then listen. I am afraid this may be
serious. I must get some antitoxin. I am to drive to town myself. You continue
these hot applications. And the room must be moister. So keep a little boiling water
here. No use of medicine now. I’ll be back soon
______________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Задание 3. Прочитайте, переведите текст и расскажите его от лица врача.
Diphtheria
The patient was a seven-year-old girl. Her fever was irregular and considerably
elevated. The general symptoms, such as headache and backache were not severe,
but her pulse was weak and irregular. The urinalysis revealed protein to be present
in a slightly increased amount.
The patient’s throat being examined, the physician noticed it be coated with a
membrane. To make an adequate diagnosis the smear was taken for culture which
revealed diphtheria bacilli. If diphtheria bacilli had not been revealed in the smear
the doctor might have doubted the diagnosis.
The disease having progressed, prostration became marked. The membranes which
had been seen at first on the tonsils were spreading to the pharynx and larynx.
The patient received an adequate treatment with diphtheria antitoxin which
contributed to the clearing up of the throat. Had the antitoxin treatment not been
employed so soon toxemia would have been intense and delirium and prostration
extreme or heart failure, respiratory paralysis or bronco-pneumonia might have
developed?
After four or five days the membrane which had been extending over the tonsils,
pharynx, and larynx began to loosen (зд. разрыхляться) and disintegrate. In 10
days convalescence was noted to have advanced favorably and the danger of a fatal
outcome was considered to have been completely eliminated.
Упражнения:
1. Выпишите английские эквиваленты следующих словосочетаний:
температура была непостоянной, пульс был неправильный, незначительно
увеличенное количество, мазок был взят на посев, налеты на миндалинах,
очищение горла.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2. Напишите историю болезни, используя ключевые слова:
To be admitted to the hospital, to complain of, on physical examination, symptoms,
to reveal, laboratory findings, antitoxin treatment, the course of the disease,
convalescence
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3. Переведите следующие словосочетания:
1. летальный исход; 2. Мазок крови; 3. Обложенный язык; 4. Тяжелое
отравление крови; 5. Бредовое состояние; 6. Чрезвычайное утомление; 7.
Выздоровление было гладким.
Занятие 4. Тема: «Корь. Скарлатина».
Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить
знания
лексических единиц и правил фонетики.
Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично
выражать свои мысли.
Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру,
морально-этические качества личности будущих средних медицинских
работников
Задачи:
1.
Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых
знаний и умений.
2.
Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых
ситуациях профессионального общения
3.
Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать:
- лексику по теме «Корь. Скарлатина».
Уметь:
- общаться на английском языке по изученной теме,
- переводить со словарем,
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять
словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом,
-техники чтения,
-перевода текста со словарем,
-ответа на вопросы на иностранном языке по прочитанному тексту.
MEASLES
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
Measles is a very infectious disease. The disease passes from one child to
another. The first symptoms are: sneezing and coughing. The disease begins with
sings of a heavy cold, a running nose and a dry cough. The temperature is high
and the child has a dislike of the light.
The rash appears on the third or fourth day behind the ears and around the mouth
and then covers the body.
The nurse must be very careful to prevent the spread of infection. The nurse must
take care of the hygiene of the mouth. The patient's mouth and lips must be clean
and moist.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Упражнения:
1. Напишите по-английски:
Признак сильной простуды, чистый и влажный, за ушами , инфекционное
заболевание, первые симптомы, быть внимательным ,гигиена рта,
предотвратить распространение инфекции
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
2. Ответьте на вопросы:
1.
Is measles an infectious disease?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
2.
How does the disease pass?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
3.
What are the symptoms of measles?
_________________________________________________________________
___________________________________________________________
4.
How must the look after a patient with measles?
_________________________________________________________________
___________________________________________________________
Задание 2. Прочитайте ответ матери, у которой заболел ребенок, и
продумайте вопрос, который медсестра задала ей:
Nurse:___________________________________________________________
________________________________________________________________?
Mother: My son has a very high temperature.
N. _____________________________________________________________?
M: Yes, he has a running nose and a dry cough too.
N:_______________________________________________________________
________________________________________________________________?
M.: Yes, the light bothers him very much.
N.:______________________________________________________________
____________________________________________________________?
M.: The rash appeared yesterday.
Задание 3. Прочитайте текст. Назовите по-английски все симптомы при
заболевании корью.
The incubation period is 10-11 days. The first symptoms are rather like those of a
severe cold. The eyes become red and exposure to light is unpleasant, the nose
runs, the throat becomes inflamed and a dry cough develops. There may be a
headache and the temperature rises to 102 or more. A rash begins 14 days after the
initial infection. It shows on the forehead and behind the ears, spreading
downwards over the whole body; in another two days it starts to disappear but
often leaves behind a brownish stain which may last for one or two weeks. Measles
can be serious, especially in very young children because of its complications, such
as bronchopneumonia and infection of the ear. These complications can be treated
with antibiotics. The illness itself can be lessened by injection of anti-bodies from
an immune adult.
SCARLET FEVER
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
Scarlet fever is an infectious disease. We can often meet this disease in children
and only sometimes in grown-ups. The disease passes from one person to another
trough the nose and mouth. The beginning of the disease is quick. The patient has a
sore throat, fever, headache and he often vomits. The face is flushed and the skin
feels hot and dry. The temperature rises quickly on the first day and remains high
for a few days. The rash appears on the second day. After the temperature falls the
skin begins to peel. We must isolate the child and put him in bed. When the
temperature is high the nurse gives him fluid diet and when the temperature falls
she gives him nourishing food.
Упражнения:
1. Вставьте вместо точек следующие слова и словосочетания из текста:
a skin rash; mouth; nose; infectious diseases; be isolated; flushed
1.
The disease passes through the … and ….
2.
The face is ….
3.
The child with scarlet fever must … ….
4.
The first symptom in many … is … …
2. Ответьте на вопросы :
1.
What must we do to prevent the spread of infection?
________________________________________________________________
__________________________________________________________
2.
What is the first symptom of many infectious diseases?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
3.
What are the first symptoms of scarlet fever?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
4.
How can the disease pass from one person to another?
_____________________________________________________________
___________________________________________________________
5.
What diet must a child with scarlet fever have?
_____________________________________________________________
___________________________________________________________
3. Напишите по-английски все симптомы при заболевании скарлатиной.
Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить
знания
лексических единиц и правил фонетики.
Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично
выражать свои мысли.
Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру,
морально-этические качества личности будущих средних медицинских
работников
Задачи:
1.
Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых
знаний и умений.
2.
Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых
ситуациях профессионального общения.
3.
Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать:
- лексику по теме «Туберкулез».
Уметь:
- общаться на английском языке по изученной теме,
- переводить со словарем,
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять
словарный запас;
Иметь практический опыт:
- самостоятельной работы с аутентичным текстом,
-техники чтения,
-перевода текста со словарем,
-ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.
TUBERCULOSIS
Задание 1. Прочитайте и переведите текст:
Tuberculosis
Tuberculosis is a specific communicable disease, usually chronic but occasionally
acute, caused by the bacillus tuberculosis. It is generally believed that the
pathogenesis of the disease is as follows: first contact with the disease results in a
lesion of the lung which is microscopic in size and usually produces no signs or
symptoms by which it may be diagnosed clinically. Tuberculosis can be observed
on the chest X-rays. The disease is widespread. The disease may result from the
inhaling of dust containing bacillus tuberculosis, from droplet infection or from the
contact with contaminated objects. The early symptoms (of the adult type) are
usually very insidious. Loss of weight, appetite, and strength, a chronic cough, and
a low grade temperature, are common complaints. It can be treating by antibiotics.
For latent tuberculosis, the standard treatment is 6 to 9 months of isoniazid alone.
Vocabulary:
1. Tuberculosis – туберкулез
2.
lesion - повреждение
3.
widespread – широко распространенный
4.
droplet – капелька
5.
insidious – скрытое, постепенное
6.
inhale – вдыхать, дышать
7.
latent – скрытый
Упражнения:
1. Напишите по-английски:
Туберкулез, повреждение легких, может быть диагностировано, вдыхание,
ранние симптомы, потеря веса, потеря аппетита, хронический кашель, общие
жалобы, скрытый туберкулез.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2. Назовите по-английски все симптомы при заболевании туберкулезом.
3. Составьте 4-6 вопросов к тексту, и будьте готовы ответить на них.
Задание 2. Составьте и разыграйте по ролям диалог между врачом и
пациентом, у которого есть подозрение на туберкулез, используя
следующие слова и словосочетания:
What’s wrong …?; to have a contact with, loss of weight, cough, a low grade
temperature, X-rays of the chest, to make some test.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Задание 3 . Найдите эквивалент к следующим словам :
1. appetite содержать
2. droplet заболевание
3. lesion аппетит
4. disease капелька
5. contain повреждение
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Задание 4. Посмотрите на картинку и укажите, какое утверждение
правильное.
1. Tuberculosis is spread through:
2. Tuberculosis is not spread through :
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Занятие 6. Тема: «Коклюш».
Цель:
Учебная: совершенствовать умение и навыки чтения и перевода, закрепить
знания
лексических единиц и правил фонетики.
Развивающая: развивать коммуникабельность, способность логично
выражать свои мысли.
Воспитательная: формировать оценочно-эмоциональное отношение к миру,
морально-этические качества личности будущих средних медицинских
работников
Задачи:
1.
Систематизировать и активизировать развитие языковых и речевых
знаний и умений.
2.
Формировать опыт применения знаний и умений в различных речевых
ситуациях профессионального общения
3.
Развивать творческие и интеллектуальные способности обучающихся.
По итогам занятия студент должен
Знать:
- лексику по теме «Коклюш».
Уметь:
- общаться на английском языке по изученной теме,
- переводить со словарем,
- самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять
словарный запас;
Иметь практический опыт :
- самостоятельной работы с аутентичным текстом,
-техники чтения,
-перевода текста со словарем,
-ответа на вопросы на английском языке по прочитанному тексту.
WHOOPING COUGH
Задание 1. Прочитайте и переведите текст.
A newborn baby has no immunity to this disease at all, and so he must be kept
protected from children who have any kind of cough. Whooping cough seems like
an ordinary cough for the first few days, but gradually the bouts become more and
more prolonged and the child coughs continuously. His face becomes red and he
very often vomits. At the end of the bout of cough, when he takes a deep breath, a
croaky sound is heard which is called the whoop and which gives the disease its
name. The disease is a prolonged one and the cough may last 2-3 months. It can
lead to lung complications also.
The child loses weight because of repeated vomiting. Fortunately, it can be
prevented by immunizing the child with triple antigen (DPT) injections.
A child with whooping cough should be kept separate from other children for the
first 3-4 weeks. The disease is more severe in babies under 1 year of age, and every
effort must be made to isolate them, at least.
Упражнения:
4. Поставьте “+”, если предложение верно:
1.
A newborn baby has immunity to whooping cough.
2.
The child loses weight because of repeated vomiting
3.
The disease is a prolonged one and the cough may last 1 month.
4.
It can lead to lung complications also.