Автор: Стрельцова Екатерина Николаевна
Должность: учитель английского языка
Учебное заведение: МБОУ СОШ №18
Населённый пункт: город Киров
Наименование материала: Методическая разработка
Тема: Подготовка к ОГЭ по английскому языку. Грамматика. Существительные.
Раздел: среднее образование
Существительные (исчисляемые).
Притяжательный падеж существительных.
Обозначает принадлежность и образуется в основном от одушевленных существительных.
От существительных в
единственном числе
(‘s)
От существительных
во множественном числе
Множественное число
с окончанием –s (‘)
Особые случаи
множественного числа (‘s)
A girl’s book
Girls’ books
Men’s suits
My friend’s help
My friends’ help
Children’s toys
A cat’s place
My cats’ toys
Women’s dresses
James’s house
His parents’ house
Policemen’s car
Jane and Mary’s room
Неодушевленные существительные, как правило, выражают принадлежность с помощью предлога of
(the cover of the book).
Множественное число существительных.
Окончани
е
Правило
Примеры
-s
Большинство существительных
Books, games, boys
Названия музыкальных инструментов на o
Pianos, cellos
Сокращения на o
Photos, kilos, autos
Существительные с окончанием oo или гласная + o
Zoos, videos, radios
-es
Остальные существительные на o
Potatoes, tomatoes, heroes
Существительные на шипящие –s, -ss, -x, -ch, -sh
Buses, dresses, boxes, churches,
brushes
-ies
Существительное на согласную +y(y меняется на i
+es)
A baby-babies, a city-cities
-ves
Существительные на –f/fe (f/fe меняется на v + es)
A wolf-wolves, a life-lives
Исключения: roofs, cuffs, chiefs, handkerchiefs, cliffs, beliefs, proofs, safes
Особые формы множественного числа существительных
Man-men
Mouse-mice
Sheep-sheep
Woman-women
Tooth-teeth
Fish-fish
Child-children
Foot-feet
Deer-deer
Ox-oxen
Goose-geese
Species-species
Множественное число сотавных существительных.
Структура существительного
Правило
Примеры
Два существительных, пишущихся
слитно
Прибавляется –s ко второму
существительному
shopkeepers
Второе существительное образует
множественное число как исключение
Второе существительное ставится
во множественное число
Businesswomen, seamen
Составное существительное образовано
прилагательным и существительным
Прибавляется –s к
существительному
Frying pans
Два существительных, соединенные
предлогом
Прибавляется –s к первому
существительному
Sisters-in-law, relatives-in-law
Образовано не из существительных
Прибавляется –s к последнему
слову
Forget-me-nots, grown-ups
Группы неисчисляемых существительных
Только единственное число (согласуются с глаголом в единственном числе)
Продукты питания
Cheese, meat, bread, rice, salt, sugar
Жидкости
Water, milk, coffee, juice, blood
Материалы
Iron, gold, glass, ice
Газы
Oxygen, air, smoke
Учебные предметы и названия наук
History, Mathematics, Economics, Physics, Literature
Игры
Chess, tennis, billiards, darts, soccer
Явления природы
Weather, rain, snow, darkness
Названия болезней
Measles, flu
Языки
French, Chinese, English
Абстрактные существительные
Advice, anger, behavior, business, work, accommodation,
applause, courage, education, homework, information,
knowledge, news, peace, progress, shopping, traffic
Собирательные существительные
Baggage, furniture, rubbish, time
Только множественное число (согласуются с глаголом во множественном числе)
Парные существительные
Trousers, jeans, pyjamas, pants, tights, scissors,
spectacles (glasses), binoculars
Имеют только грамматическую форму
множественного числа
Arms, clothes, congratulations, people, police, stairs,
surroundings, wages
Могут согласовываться с глаголом как в единственном, так и множественном числе
Групповые существительные
Army, audience, family, jury, government, press, public,
team, staff
Упражнения.
1.
Образуйте притяжательный падеж от следующих существительных.
1.
The house of Mr. Smith
2.
A toy of the baby
3.
The bags of these women
4.
The cottage of my grandparents
5.
The books of the children
6.
The mother of Kate and Mary
7.
The paintings of Picasso and Dali
8.
The influence of the sun
9.
Icy mountains of Greenland
10.
The times of Peter the Great
11.
A distance of five kilometers
12.
Work which takes two hours
2.
Напишите следующие существительные во множественном числе.
Galaxy, key, glass, torch, handkerchief, factory, leaf, zoo, prize, potato, piano, watch, goose, fireman,
foot, mouse, policeman, sheep, deer, tooth, fellow-worker, merry-go-round, man-of-war, passer-by,
brother-in-law, forget-me-not, room-mate, woman-driver.
3.
Выпишите из списка неисчисляемые существительные.
Furniture, coffee, food, meal, computer, blood, job, work, hair, language, country, advice, information,
potato, money, progress, porridge, luggage, weather, window, knowledge, air, water, holiday, scenery,
bread, news, accident, success.
4.
Выпишите из списка существительные, которые употребляются только во множественном числе.
Athletics, scissors, pyjamas, economics, police, news, pants, subjects, darts, mechanics, spectacles,
clothes, maths, shorts, tights, gymnastics, congratulations, traffic-lights, toothpaste, headphones, eyes,
trousers, jeans.
5.
Вставьте в пропуски глаголы is/are.
1.
Her clothes ___ very fashionable.
2.
Your advice ___ always useful.
3.
The information he gave us ___ very important.
4.
A little money ___ better than nothing.
5.
I think the hair ___ dyed.
6.
No news ___ good news.
7.
There ___ a lot of sheep in the field.
8.
Where ___ my spectacles?
9.
Mathematics ___ difficult, but physics ___ more difficult to my mind.
10.
The traffic ___ very heavy in this street. Be careful at the corner. When the traffic-lights ___ red, don’t cross
the street.
11.
The carrots ___ delicious.
12.
I think this ___ detailed research.
13.
Look out! The stairs ___ very old.
14.
The police ___ responsible for these actions.
15.
The knowledge she has got at college ___ very deep.
16.
The grapes ___ ripe.
6.
Прочитайте текст и преобразуйте слова.
When (child) go to the zoo, they expect to see different (animal). First of all they want to see a lot of
(monkey) and sometimes (rhino). But they also can see (ox), (deer) and even (goose). Every day large
(delivery) of food arrive at the Zoo. They are mainly ordinary things like (potato), (tomato). You can
take a lot of (photo) or make funny (video) of them eating with their (paw) and (tooth).
7.
Прочитайте текст и преобразуйте слова.
Yesterday I decided to visit a new café with my two little (niece). It was an awful evening. First it turned
out they had no (meal) for little (child). The (knife) we were given turned out to be dirty. Then we were
told that not all the (dish) were available that evening. The (potato) were raw and the meat was so tough
that I nearly broke my (tooth). And then to my horror I saw two (mouse) running along one of the (wall).
By the way, all (woman) working there were extremely rude.