Напоминание

"Настоящее совершенное время. Настоящее совершенное непрерывное время"


Автор: Харченко Анна Леонидовна
Должность: преподаватель иностранного языка
Учебное заведение: ГБПОУ РК "Симферопольский политехнический колледж имени князя Л.С.Голицына"
Населённый пункт: г. Симферополь
Наименование материала: методическая разработка практического занятия
Тема: "Настоящее совершенное время. Настоящее совершенное непрерывное время"
Раздел: среднее профессиональное





Назад




План занятия

Специальность:

19.02.05 Технология бродильных производств и

виноделия

Учебная группа: 2ТВ

Дисциплина:

«Иностранный

язык

в

профессиональной

деятельности»

Тема

занятия

: «The Present Perfect Tense. The Present Perfect

Continuous Tense».

Дата проведения: 09.09.2024

Вид занятия: практическое

Цели:

Систематизировать

знания

обучающихся

по

теме

«The Present

Perfect Tense.The Present Perfect Continuous Tense».

Цели:

1. Образовательные

-

обобщение

и

систематизация

знания

об

употреблении

и

образовании времен «The Present Perfect Tense.The Present Perfect

Continuous Tense».

2. Развивающие

- развивать умения применять знания на практике,

- продолжать формирование умений самостоятельной работы

студентов,

- развивать умение анализировать, сравнивать, обобщать, выделять

главное,

- развивать приемы активного слушания,

- формировать коммуникативную компетенцию.

3. Воспитательные:

- воспитание умения организации собственной деятельности,

исходя из целей и способов её достижения,

- воспитание умения работать самостоятельно.

Задачи:

Способствовать развитию умения составлять монологические и

диалогические высказывания.

-

Расширять общий грамматический запас знаний для

общения на бытовые темы.

Ожидаемые результаты занятия:

уметь:

-

составлять монологические и диалогические высказывания с

использованием времен «The

Present

Perfect

Tense.The

Present

Perfect Continuous Tense»;

- воспринимать английскую речь на слух;

знать:

-

правила

образования

«The Present Perfect Tense.The Present

Perfect Continuous Tense»;

- правила построения предложений в английском языке для

составления монологов и диалогов.

Занятие

способствует

формированию

следующих

компетенций:

-ОК

2.

Организовывать

собственную

деятельность,

определять

методы

и

способы

выполнения

профессиональных задач, оценивать их эффективность и

качество.

ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные

технологии для совершенствования профессиональной

деятельности.

Методы обучения: обсуждение, демонстрация.

Используемые

на

занятии

педагогические

технологии:

информационно-коммуникативная технология.

Техническое оснащение занятия:

-

компьютер,

-

телевизор

Методическое обеспечение занятия:

-

презентация по теме занятия,

Структурно-хронологический план занятия:

№ п/п

Этапы занятия

Время

Виды деятельности

1

Организационная

часть

10 мин.

-

Приветствие.

-

Контроль посещаемости.

-

Объявление темы и цели

занятия.

-

Мотивация.

2

Актуализация

опорных знаний

10 мин.

-

диктант перевод

- фронтальный опрос

3

Изучение

и

закрепление

нового материала

55 мин.

Изложение

учебного

материала

4

Подведение

итогов занятия

10 мин.

-

Выставление оценок.

-

Рефлексия

5

Домашнее задание

5 мин.

Информация

о

задании,

условий

его

выполнения

и

оформления, сроках сдачи.

ХОД ЗАНЯТИЯ:

1. Организационный момент.

Ознакомление с темой, целями и

задачами занятия.

1.1Приветствие студентов

1.2 Подготовка аудитории к занятию,

проверка присутствующих студентов

Good morning. I am very glad to see you again. How are you today? I hope

you all are in a good mood and ready to work all together. What date is it

today? Who is absent today?

Доброе утро. Я очень рада вас снова видеть. Как ваши дела? Я

надеюсь, все вы в хорошем настроении и готовые вместе работать.

Ознакомление студентов с темой и целями занятия

Today we will revise and learn grammar topic «The Present Perfect

Tense.The Present Perfect Continuous Tense». We will summarize your

knowledge and skills in dramatising dialogs and making up stories,using new

grammar units.

Мотивация обучения

As

you

know,

English

is

the

language

of

international

communication. The latest developments, technical literature, scientific

articles are published in English. In order to be a good specialist and

grow in your profession, you need to know English well.

2.Актуализация опорных знаний .

2.1 Давайте вспомним как образуется:

1. Прошедшее Простое Время

2. Настоящее Продолженное Время

2.2 Опишите свой вчерашний день или выходные в пяти предложениях, используя

Прошедшее Простое Время.

2.3 Составьте диалог из 4 - 6 реплик, используя

Настоящее Продолженное

Время

3. Изучение и закрепление нового материала

3.1. Изложение нового грамматического материала (презентация)

3.2 Выполнение упражнений.

1. Прослушайте короткий текст и запишите его по памяти.

to give birth (v) to have a baby

healthy (adj) well, not sick

youth (n) a young man

to run off (v) to escape

illiterate (adj) unable to read or write, uneducated

remote (adj) far away, distant, not easy to get to

A nine-year-old girl in Brazil has just become the world’s youngest mother. 2 She

gave birth last week to a healthy baby daughter. 3 The father of the baby, a sixteen-

year-old youth, has run off to escape the law. 4 Both parents come from illiterate

farming families in a remote part of Brazil.

2. You are writing a letter to a friend and giving news about people you

both

know. Use the words given to make sentences and put the verb

into the correct

form.

Example: Phil / find a new job Phil has found a new job…

Dear Chris,

Lots of things have happened since I last wrote to you.

I Charles / go / Brazil Charles…

2 Jack and Jill / decide / to get married…

3 Suzanne / have / a baby…

4 Monica / give up /smoking…

5 George / pass / his driving-test…

3. In this exercise yon have to read the situation and then write a

suitable sentence. Use the verb given.

Example: Tom is looking for his key. He can't find it. (lose) He has lost his

key…

1 Ann's hair was dirty, Now it is clean, (wash) She…

2 Tom was 80 kilograms, Now he weighs 70. (lose weight)…

3 The car has just stopped because there isn't any more petrol in the

tank. (run out of petrol …

4 Yesterday Bill was playing football. Now he can't walk and his leg is in

plaster. (break)…

4. Расскажите в 5 - 6 предложениях на английском языке, что

изменилось у вашего соседа по парте за последнее время.

Используйте The Present Perfect Tense.

5. In this exercise you have to read the situation and then write a

sentence with the present perfect continuous (I have been doing).

Example: Tom is out of breath. (he / run)

He

has

been

running

I Ann is very tired. (she / work / hard)…

2. Bob has a black eye and Bill has a cut lip. (Bob and Bill / fight)…

3 George has just come back from the beach. He is very red. (he / lie / in

the sun)…

4 Janet is hot and tired. (she / play / tennis)…

6. This time you have to ask a question for each situation.

Example:

Your friend's hands are covered in oil. (you / work / on the

car?)

Have you been working on the car?…

I You see a little boy. His eyes are red and watery. (you / cry?) …

2 You have just arrived to meet your friend who is waiting for you. (you /

wait / long?) …

3 Your friend comes in. His face and hands are very dirty. (what / you /

do?) …

7. Now you have to say how long something has been happening.

Example: It is raining now. It began raining two hours ago.

It has been raining for two hours.

1 Kevin is studying. He began studying three hours ago. … for three

hours ago.

He… for three hours.

2 I'm learning Spanish. I started learning Spanish in December.

I … since December.

3 Ann is looking for a job. She began looking six months ago.

… for six months.

4 Mary is working in London, She started working there on 18 January.

… since 18 January.

5 George smokes. He started smoking five years ago.

… for five years.

8. In this exercise you have to read the situation and then write two

sentences, one with the present perfect simple (I have done) and one

with the present perfect continuous (I have been doing).

Example: Tom is reading a book. He started two hours ago and he is on

page 53.

(he / read / for two hours) He has been reading for two hours

(he / read / 53 pages so far) He has read 53 pages so far

1 Linda is from Australia. Now she is travelling round Europe. She began

her tour three months ago.

(she / travel / around Europe for three months) …

(she / visit / six countries so far)…

2 Jimmy is a tennis champion. He began playing tennis when he was 11

years old. Now he has just won the national championship for the fourth

time.

(he / play / tennis since he was 11) …

(he / win / the national championship four times) …

3 Bill and Andy make films. They started making films together when

they left college.

(they / make / films since they left college) …

(they / make / ten films since they left college) …

9. Составьте диалог из 6 реплик с использованием The Present

Perfect Continuous Tense и воспроизведите его.

4.Подведение итогов занятия

– определение основных ошибок, возникших при работе над

заданием:

на

основании

проверки

результатов

выполнениях

заданий, сообщаются наиболее часто встречающиеся ошибки и

дополнительно

обращается

внимание

на

причину

их

возникновения;

выставление

оценок:

обращается

внимание

на

студентов,

которые отлично справились с заданием, а также определяются

студенты, которым необходимо подучить материал;

– рефлексия: студентам предлагаются следующие вопросы:

1.

Какие эмоции вызвал процесс выполнения работы?

2.

Понадобится ли вам эти знания и навыки в дальнейшем

обучении или работе?

5. Домашнее задание

1. This time you have to imagine that you are talking to a friend, Read

the situation and ask a question beginning the way shown.

Example: Your friend is learning Arabic. How long have you been

learning Arabic?

1 Your friend is waiting for you.

How long…

2Your friend writes books.

How many books…

3 Your friend writes books.

How long…

4 Your friend plays football for his country.

How many times…

2. In this exercise you have to put the verb into the correct form, present

perfect simple (I have done) or continuous (I have been doing).

Examples:

I …have lost … (lost) my key, Can you help me look for it?

You look tired. …Have you been working… (you/work) hard?

1 Look! Somebody … … (break) that window.

2 I… (read) the book you gave me bur i … … … (not/finish) it yet.

3 'Sorry I'm late.' 'That's all right. I … (not/wait) long."

4 Hello! I … … (clean) the windows. So far lyrics … (clean) five of them

and there are two more to do.

5 There's a strange smell in here. … (you/cook) something?

6 My brother is an actor. He … (appear) in several films.

3.Представьте, что вы путешествуете по миру. Устно составьте текст

10 - 12 предложений о странах, которые вы посетили и

достопримечательностях, которые вы видели. Используйте The

Present Perfect Tense и The Present Perfect Continuous Tense.

2.



В раздел образования